Uppsala Glunten RK-Hållbarhetsplan

måndag 29 maj 2023

Lars-Åke Nordquist

Hållbarhetspolicy Uppsala Glunten Rotaryklubb

Vår hållbarhetspolicy beskriver hur vår klubb bidrar till en mer hållbar värld. Vi utgår från de globala målen för hållbar utveckling i Förenta nationernas Agenda 2030 och dess tre dimensioner:

·      Miljömässig hållbarhet: att vi lever i harmoni med naturen, bland annat genom att naturresurser används inom planetens kapacitet att skapa resurser, biologisk mångfald stärks, och att föroreningar och klimat­för­änd­ringar motverkas. Som ett litet bidrag försöker vi t.ex. i möjligaste mån transportera oss till och från våra klubbmöten fossilfritt.

·      Social hållbarhet: att vårt samhälle utvecklas och tillgodoser grund­lägg­ande mänskliga behov genom bland annat fred, hälsa, utbildning, mång­fald, integration, mänskliga rättigheter, utbyten och kultur. Klubben stödjer därför ett projekt för kvinnors hälsa i Kenya. Därutöver ser vi ett stort värde i att en stor andel av våra nya klubbmedlemmar har invandrar­bak­grund.

·      Ekonomisk hållbarhet: att ekonomisk utveckling sker med hänsyn till människa, samhälle och natur, genom bland annat mentorskap, ledar­skap, företagsamhet och entreprenörskap. Klubben hoppas kunna stärka detta arbete eftersom flera nya entreprenörer nu blivit medlemmar.

Vi fokuserar på Rotary Internationals sju fokusområden som samtliga bidrar till hållbar utveckling:

1.       Främja fred

2.       Bekämpa sjukdomar

3.       Mödra- och barnavård

4.       Tillhandahålla rent vatten, avlopp och hygien

5.       Stödja utbildning

6.       Ekonomisk utveckling

7.       Skydda miljön

Vårt distrikt beaktar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet när vi genomför

·         projekt i närsamhället och internationellt,

·         programpunkter och mötesformer,

·         kommunikation och samarbeten.

Rotarys kärnvärden - tjänande, kamratskap, mångfald, integritet och ledarskap - ligger till grund för vårt arbete. Detta, tillsammans med fyrfrågeprovet, säkerställer att vi tar ansvar för de beslut vi fattar, lyssnar på berörda intressenter, och alltid agerar etiskt i enlighet med relevanta krav och mål. Därutöver ska RI:s förklaring om mångfald, rättvisa och inkludering (Diversity, Equity and Inclusion, DEI) vara vägledande.

Datum 2023-05-29

Lars-Åke Nordquist