Om Bellmans bokliga debut: "Bacchi Tempel öpnat vid en Hieltes död."

onsdag 28 juli 2010 12:00, UKK - Uppsala Konsert & Kongress Vaksala torg

Björn Barlachs karriär som kulturperson, ochsärskilt då textmakare, inleddes under studieåren i Uppsala med bland annatstudentspex. Han skrev texter åt Uppsalagruppen Kvintetten Olsson och har bidragitmed ett antal körtexter till Orphei Drängar, Kammarkören och Akademiska Kören.

På Björns meritlista finns även tv-produktioneroch bearbetningar av texter för teater, musikaler och revyer. Han har bidragitmed både översättningar och nyproduktioner. En lång rad samarbeten har förthonom samman med personer som Kar de Mumma, Åke Cato, Bosse Parnevik och LillLindfors. Lill Lindfors gjorde exempelvis stor succé med ”Musik ska byggas utavglädje”, den sång som är Björns kanske allra mest välkända bidrag till densvenska musikskatten.

Björn är engagerad i flera sällskap som påolika sätt uppmärksammar och högtidlighåller kulturpersonligheter. AlfHenriksson-sällskapet och sällskapets Bellmans minne är två exempel där Björn harframträdande uppgifter och har varit engagerad under lång tid.

Sist men inte minst ska nämnas att Björn är rotarian och medlem i Stockholm-HumlegårdenRotaryklubb